مدت زمان سربازي چگونه محاسبه مي شود؟

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه ای بيان نمود: در راستای متناسب سازی مدت خدمت دوره ضرورت کارکنان وظیفه در مناطق گوناگون كشور با رویکرد عدالت محوری، ارتقاء انگیزه خدمتی در مناطق امنیتی درگیر و افزایش نیروی انسانی سازمان های نیروهای مسلح، مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه تغییر کرده است.

 

در ادامه شفاف سازي در رابطه با اين اطلاعيه اعلام شد كه مدت خدمت سربازي براي سربازان وظيفه بومي در مناطق عادي 24 ماه، در مناطق غير درگير، عملياتي، محروم و بد آب و هوا، 21 ماه و براي سربازان وظيفه مناطق امنيتي درگير 17 ماه مي باشد. قابل ذكر است كه مدت خدمت سربازی برای سربازان وظیفه غیربومی در مناطق عادی 21 ماه، در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا 18 ماه و مناطق امنیتی درگیر 17 ماه است. اين تغييرات براي مشمولاني كه در آذر ماه 99 به خدمت اعزام شده اند، اعمال شده است. همچنين مدت خدمت سربازي براي مشمولان خدمت به دستگاه هاي دولتي( غير نظامي) در تمامي مناطق 24 ماه است.
خانواده هایی که محل خدمت فرزندشان در لواسان است می توانند با اجاره ویلا در عسلک لواسان اقدام به اجاره ویلا کنند و به دیدار فرزندشان بیایند و رفع دلتنگی کنند.

غيبت در سربازي چيست؟

در برخي مواقع شرایطی پیش می آید که افرادي كه مشمول خدمت سربازی هستند، خود را به موقع به سازمان نظام وظیفه معرفی نمی کنند و مرتکب غیبت سربازی می شوند. گاهی اوقات می توان طي يكسري شرایط خاص، این غیبت ها را موجه کرد، اما در موارد بسیار این غیبت ها غیرموجه محسوب می شوند. براي افراد مذکری که مشمول خدمت سربازی بوده و به سن انجام خدمت نظام وظیفه رسیده اند ( 18 تا 50 سال )، اما به هر دلیلی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نکرده و وضعیت نظام وظیفه خود را تعیین نكرده اند، غیبت سربازی در نظر گرفته خواهد شد. افرادی که مشمول خدمت وظیفه هستند، اما به هر دلیلی مرتکب غیبت سربازی می شوند، از بسیاری از خدمات شهروندی و دولتی محروم خواهند شد . از جمله اين محروميت ها عدم اخذ اصل مدرک تحصیلی، عدم تعلق وام های کشاورزی، صنعتی و همچنین عدم اشتغال در مراکز دولتی و برخی از مراکز خصوصی مي باشد. برای آشنایی بیشتر مشمولان با غیبت سربازی و انواع و موجه و غیر موجه آن در ادامه مقاله قصد داریم به شما انواع آن ها را معرفي كنيم.

غیبت نظام وظیفه دو نوع است که مشمول نظام وظيفه بايد از آن ها مطلع باشد. گاهی اوقات مشمولان خدمت وظیفه از این که در مدت غیبت به سر می برند بی خبر بوده و این امر يك سري تاثيرات در كميت خدمت وظيفه او مي گذارد و منجر به اضافه خدمت سربازی خواهد شد. دو نوع غیبت سربازی شامل غیبت به شکل اولیه و غیبت در حین انجام خدمت سربازی مي باشد.

غیبت اولیه درارتباط با افرادی است که به سن خدمت سربازی رسیده ، اما از معرفی خود به سازمان نظام وظیفه خودداري می‌ کنند. افرادی که مرتکب این غیبت شده باشند، مشمول غایب نامیده می شود.

غیبت در هنگام انجام وظیفه به این شكل است که اگر سرباز در حین انجام خدمت سربازی خود، به مرخصی برود و در زمان مقرر به محل خدمت خود بازنگردد.

از جمله مواردی که می توانیم آن ها را جزو شرایط مشمول غیبت سربازی در نظر بگیریم، عبارت اند از :

دانش آموزان و دانشجویانی که در داخل و یا خارج از کشور، که حداکثر از تاریخ فارغ التحصيليشان یک سال می‌ گذرد، ولی هنوز خود را به سازمان نظام وظيفه معرفی نکرده اند، جزو مشمولین غیبت سربازی محسوب می شوند.

اگر کسی قبل از رسیدن به سن قانونی خدمت سربازی از ادامه تحصیل انصراف دهد و بعد از رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سالگی هم در مدت 6 ماه تعیین تکلیف نكرده باشد، مشمول غايب به حساب مي آيد.

افرادی که معافیت موقت گرفته اند، فقط تا 1 سال بعد از اتمام معافیت موقت خود فرصت دارند خود را به سازمان معرفي نمايند، در غیر این صورت غایب درنظر گرفته می‌ شوند. حتی اگر فرد تمام مراحل خدمت سربازی را انجام داده باشد اما در وقت معین برای اعزام خود را معرفی نکند، باز هم غایب محسوب می شود.

قانون جدید معافیت سربازی

سازمان نظام وظيفه كشور براي معافيت هاي سربازي نيز يكسري شفاف سازي ها انجام داده است. انواع معافيت ها شامل معافيت تحصيلي، پزشكي، كفالت، ايثارگران، مددجويان، معافيت سني و متعهدين خدمت مي باشد. گاهي اوقات افراد بخاطر علت هاي ذكر شده معافيت دائم يا موقت مي توانند بگيرند. به تازگی در مجلس شورای اسلامی پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر حذف اجباری خدمت سربازی مطرح گریده است که در حال حاضر در دست بررسی می باشد.

در آیین نامه های گذشته، افراد مذكري که به سن 18 سالگی تمام می رسند تا 50 سالگی، جز مشمولان خدمت سربازی به شمار می رفتند. البته بر اساس طرح جدید ارائه شده در مورد معافیت سربازی، این سن در مواقع ضرورت یا بسیج همگانی به 60 سال هم افزایش می یابد. همچنین در شرايطي که جنگ و یا بسیج همگانی صورت بگیرد، افرادی که در هنگام صلح از معافیت خدمت ضرورت برخوردار بوده اند، باید به خدمت احضار شوند. این اشخاص مجاز به استفاده از حقوق مشمولان هم رتبه خود خواهند بود.

علاوه بر این، مشمولان 28 سال به بالا که تا 50 سالگی، 50 درصد مالیات، بیشتر از مشمولان سربازی رفته پرداخت نمایند، مجاز به معافيت سربازي خواهند شد. این در حالی است که این افراد مجاز به استفاده تمامی خدمات ارائه شده به دارندگان کارت پایان خدمت خواهند شد. این قانون، تبصره های مختلف و متعددی دارد. از جمله اینکه چنانچه شخصی به دلایل مختلف نتواند به سربازی اعزام گردد، در صورت پرداخت مبلغي مشخص از خدمت سربازی معاف خواهد شد و خدمات مورد نظر را دریافت خواهد كرد. البته این طرح هنوز تصويب نشده است و مفاد ها و تبصره هاي زيادي دارد.

کسری خدمت در سربازی

چنانچه برخي از افراد مشمول معافيت سربازي نباشند، مي توانند از قوانين كسري خدمت استفاده كنند. انواع كسري خدمت ها شامل اين موارد مي باشند:

سرخدمت ایثارگران

کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا

کسر خدمت فرزند

کسر خدمت نخبگان

کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز

کسر خدمت متاهلین

کسر خدمت بسیج

در يك مورد ديگر قانون كسري خدمت صدق مي كند. كسري خدمت تجميع نيز مورد جديدي است كه مشمولان مي توانند آن را مطرح كنند.

پیشخوان روزنامه های ایران
پیشخوان روزنامه های ایران