چگونه به بونسای خود شکل بدهیم؟ ۵ روش شکلدهی به ساقه

بونسای یک درختچه ای زیبا برای هدید دادن به دوستانی است که علاقمند به گل ها بوده و حتی در خانه خود گلخانه ای کوچک دارند.

استفاده از سیم کشی و شکلدهی در بونسای یک روش معمول برای تغییر شکل درخت است، سیم کشی بونسای می‌تواند یک تغییر شکل زیبا و عجیب برای بونسای شما ایجاد کند در عین حال با انجام نادرست این کار می‌تواند صدمات جبران نا‌پذیر به درختچه شما وارد کند. بهتر است از دو نوع سیم برای بونسای استفاده شود:

 

مسی و آلومینیومی. مسی بسیار سخت‌تر از آلومینیومی است و استفاده از سیم مسی پیشنهاد می‌گردد.

سیم کشی بونسای در پاییز و زمستان بهتر کشی درسیم سیم باید به خاک در پایه تنه وارد گردد و سیم پیچی شاخه اول درخت با زاویه ۴۵ درجه صورت گیرد، همیشه از انگشت شصت برای فشار در طول سیم اما به آرامی و به صورت پایدار و محکم استفاده کنید، از انتهای سیم به عنوان دسته برای چرخاندن در اطراف درخت استفاده می‌شود توجه داشته باشید که اگر سیم تنگ پیچیده شود باعث بریده شدن شاخه خواهد شد و اگر سیم شل پیچیده شود قدرت لازم را نخواهد داشت و شاخه به موقعیت اولیه خود باز می‌گردد.

همیشه از هر دو انگشت شصت در هر دو طرف در خم شدن برای توزیع فشار استفاده کنید و احتیاط زیادی را در خم کردن شاخه‌های اصلی اعمال کنید.

هنگام خم کردن شاخه روبه بالا سیم از زیر شاخه و هنگام خم کردن شاخه رو به پایین سیم از بالای شاخه پیچیده خواهد شد.

هرگز یک درخت سیم کشی شده را در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و در یک شب سرد آن را در برودت کامل هوا نگهداری نکنید.

زمان برداشتن سیم وقتی است که ببینید سیم شروع به برش یا جا انداختن روی می‌کند که در این صورت سیم را باید در تکه‌های کوچک قطع کرده و از شاخه جدا کنید.

برای درختان با پوست نرم‌تر ابتدا شاخه را باید پوشانده و سپس سیم کشی شود تا پوست درخت صدمه نبیند.

" این گیاه فوق العاده را میتوانید در کنار باکس گل های زیبا نیز به عزیزان خود تقدیم کنید و هدیه خود را خاص تر کنید."

در ادامه به ۵ روش شکلدهی ساقه درختچه های بونسای پرداخته و با مطالعه آن می‌توانید از چگونگی زیباتر شدن بونسای اطلاع پیدا کنید که با این روش ها در بعضی مواقع میتوان از آنها برای فرمدهی دیگر گیاهان آپارتمانی نیز بهره ببرید..

راست متقارن

در این روش درخت در مسیر مستقیم رشد می‌کند. ریشه‌ها در تمام جهات عمود بر ساقه پخش می‌شوند. در این روش درخت به گونه‌ای تربیت می‌شود که درختی که در شرایط کاملاً مناسب و طبیعی رشد کرده است در ذهن تداعی شود.

برای ایجاد شکل ساقه راست متقارن، باید پایین‌ترین شاخه را در حدود یک سوم ارتفاع تنه حفظ کرد و با سیم پیچی مانع حرکت آن به سمت جلو شود.

آشفتگی‌های شاخه‌ها، قسمت پشتی درخت را پنهان می‌کند. تعیین انشعاب اول از این جهت مهم است که موقعیت شاخه دوم با توجه به شاخه اول تعیین می‌شود. شاخه بلند دوم باید در قسمت دیگر کمی بالاتر باشد.

این شاخه باید کمی به قسمت پشت متمایل باشدو به گون‌های پرورش داده شود، که مقداری از قسمت زیر شاخه در دید ناظر قرار گیرد. این شاخه به تاج درخت عمق می‌بخشد. شاخه شوم در قسمت پشت و مقداری بالاتر از شاخه دوم قرار می‌گیرد. چهارمین شاخه در راستای دومین شاخه است.

شاخه‌های دیگر نیز به همین ترتیب و متناوب قرار خواهند گرفت. شاخه‌ها را نباید در دید ناظر روی هم قرار داد زیرا در این صورت از نور خورشید و جریان هوای یکسانی بهره نخواهند برد.

روش ساقه راست نامتقارن

در این روش مانند روش متقارن درخت به سمت بالا رشد می‌کند اما تنه دارای انحنا‌های بسیار زیبایی است.

منحنی‌ها بیشتر زیگزاگی هستند اما شاخه‌ها با روش متقارن وضعیت مشابهی دارند. در این روش قسمت بالای ساقه کمی به یک طرف کج می‌شود.

روش اریب

این روش برای شکلدهی به گیاه بونسای بسیار آسان است و برای افراد مبتدی در نظر گرفته می‌شود، در زمانی کوتاه نیز می‌توان آن را ایجاد کرد. در این روش تنه درخت با انحنای حدود ۴۵ درجه به راست یا چپ خم می‌شود. به این صورت که تنه ابتدا به یک سمت متمایل شده و پس از طی مسافت کوتاهی در مسیر اول قرار می‌گیرد.

شاخه اول قوی و قدرتمند است و در جایی قرار دارد که انحنای تنه شروع می‌شود. این شاخه یا به صورت افقی پخش می‌شود یا به سمت بالا متمایل می‌شود و بیشترین نور را دریافت می‌کند.

روش تنه کج، درختی را درذهن القا می‌کند که در اثر نیرو‌های طبیعی، به این شکل درآمده است. گستردگی ریشه بیشتر در خلاف انحنای تنه است. این روش خلق ‌یک بنسای و یک نمونه جالب را برای هنرمندان امکانپذیر میسازد.

روش بادزده

در روش بادزده، یک بونسای باید به شکل درخت یا گروهی از درختان باشد که در مکانی بادخیز یا نزدیک ساحل یا بالای تپه رشد کرده‌اند. در این روش تنه مستقیم است، ولی با زمین زاویه می‌سازد (عمود بر زمین نیست). زاویه خط تنه از جهت عمودی حدود ۴۵ درجه است.

رأس ساقه نیز در مسیر خمیدگی است. شاخه‌ها همچنان باید بصورت افقی حفظ شوند. خمیدگی درخت و وضع شاخه‌ها، این تصور را درذهن ناظر القا می‌کند که درخت در پیکاری طولانی با باد‌های شدید است.

روش نردبانی

از این روش که بسیار ساده است برای تکثیر گیاهانی که در زمان خواب ریشه کرده‌اند استفاده می‌شود. این گیاهان به گونه‌ای تربیت می‌شوند که همه شاخه‌های آن‌ها در یک جهت قرار می‌گیرند.

سپس تنه گیاه را به صورت افقی، به طوری که شاخه‌ها رو به بالا قرار گیرند، در یک ظرف قرار می‌دهند و روی آن خاک میریزند. برای تسریع ریشه زدایی، در زیر هر شاخه قسمتی از تنه را زخمی می‌کنند.

قطعات سنگی را می‌توان بین شاخه‌ها قرار داد تا بونسای جلوه‌ای کوهستانی به خود بگیرد. به این ترتیب تصویر یک جنگل در ذهن القا می‌شود.

بونسای به علت رشد در یک محیط محدود، از نظر تبادلات غذایی، اندکی با گیاهی که در باغچه یا جنگل رشد می‌کند متفاوت است. یک درخت ریشه خود را برای جذب مواد غذایی در خاک گسترش می‌دهد و شاخساره آن با توجه به میزان مواد غذایی و نور و.. که از محیط می‌رسد، رشد می‌کند.

درخت تا جایی که ریشه ارسال مواد غذایی به را دارد، قد می‌کشد. پس از آن درخت کم کم پیر می‌شود و در نهایت می‌میرد. اما این مورد در مورد بونسای صدق نمی‌کند. میزان تبادل ریشه و ساقه در بونسای به پرورش دهنده بستگی دارد. هر چه این مقدار بیشتر باشد، بونسای بلندتر است و بالعکس.

نکته مهم در بونسای تعادل میان اندام‌ها (زمینی و هوایی) است. زمانی که این تعادل در محیط یک گلدان ایجاد شود، می‌توان گفت که گیاه به بونسای تبدیل شده است.

تفاوت دیگر بونسای با گیاهان معمولی طول عمر بیشتر آن است. از آنجایی که ریشه‌ها و شاخه‌های بونسای به طور مداوم هرس می‌شوند، همیشه اندام‌های جوان تولید می‌کنند. به دلیل کوتاه بودن ارتفاع درخت، ریشه مشکلی برای ارسال غذا ندارد.

درپایان عنوان میداریم که برای خرید انواع درختچه های بونسای با فرم وشکل های زیبا، ما گل فروشی اینترنتی گل هلند را معرفی میکنیم که درکنار ارسال رایگان، محصولات متنوع دیگر در زمینه گل و گیاهان طبیعی، به شما تقدیم میدارد.

پیشخوان روزنامه های ایران
پیشخوان روزنامه های ایران