همه چیز درباره ارز دیجیتال کادنا

یکی از مشکلات شبکه بیت کوین و اتریوم، مقیاس‌پذیری است. پروژه‌های متعددی با هدف برطرف‌سازی این مشکل طراحی شدند که برخی موفق بودند و برخی نیز نتوانستند به این هدف برسند. یکی از پروژه‌های موفق در این زمینه شبکه و ارز دیجیتال کادنا است که توانسته با استفاده از فناوری بلاک چین جدید مشکل مقیاس‌پذیری را حل سازد. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی ارز دیجیتال بپردازیم و بگوییم که از کجا می‌توانید آن را خریداری کنید.

 

کادنا ( Kadena ) چیست؟

هدف از ارائه کادنا حل مشکل مقیاس‌پذیری است. پروژ‌های بلاک‌چین دیگر نیز برای حل این مشکل ارائه شده‌اند، اما تفاوت این پروژه با سایر پروژه‌ها این است که از الگوریتم اجماع اثبات کار برای تایید بلاک‌های استفاده می‌کند. در پروژه‌های دیگر از الگوریتم اجماع سهام استفاده می‌شود.

روش کار کادنا به این صورت است که به جای ایجاد یک زنجیره از بلوک‌ها، چندین زنجیره بلوک موازی با هم ایجاد می‌کند. با ایجاد چندین زنجیره متفاوت سرعت انجام تراکنش‌های افزایش می‌یابد در حالی که امنیت شبکه نیز حفظ می‌شود. همین موضوع باعث شده که این پروژه از پروژه‌ها دیگر متمایز باشد. در این پروژه از الگوریتم اجماع اثبات کار جدیدی استفاده شده است که به صورت دوگانه کار می‌کند.

لایه اول چین وب ( chain web ) و لایه دوم کورو ( kuru ) نام دارد.

لایه چین وب یک شبکه عمومی است که بر روی آن چندین زنجیره مختلف وجود دارد. این زنجیره‌ها بایکدیگر هیچ ارتباطی ندارند و به صورت موازی در لحظه چندین تراکنش مجزا را تایید می‌کنند. همین موضوع هم باعث شده است که سرعت انجام تراکنش‌ها در این شبکه به میزان قابل توجهی افزایش یابد و امنیت و کارایی آن نیز حفظ شود. در حال حاضر 20 زنجیره مجزا در لایه چین وب وجود دارد و شبکه امکان تایید 480 هزار تراکنش در ثانیه را دارد. بیت کوین امکان تایید 7 تراکنش در ثانیه و اتریوم 15 تراکنش در ثانیه را دارد.

لایه دوم شبکه کورو و خصوصی است. البته این شبکه منبع باز و توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز برای اجرا پروژه‌های خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

ارتباط به دو لایه کادنا

برای اینکه بین لایه اول و لایه دوم ارتباط برقرار شود مدیران این شبکه از زبان برنامه‌نویسی جدیدی به نام پکت (  Pact ) استفاده کرده‌اند. این زبان برنامه‌نویسی اختصاصی کادنا است و برای ایجاد قراردادهای هوشمند از آن استفاده می‌شود.

پکت زبان برنامه‌نویسی بسیار ساده‌ای که تمام افراد می‌توانند از آن برای ایجاد پروژه‌های جدید استفاده کنند، فقط کافی است که با برنامه‌نویسی اکسل مایکروسافت را آشنا باشند.

ارز دیجیتال کادنا

شبکه کادنا ارز دیجیتال اختصاصی خود به نام  Kda را دارد. توسعه‌دهندگان کادنا برای پاداش دادن به ماینرها، دریافت حق‌الزحمه، حق رای وغیره از این توکن استفاده می‌کنند. توکن کادنا از نظر ارزش بازار در رتبه 118 قرار دارد. قیمت ارز دیجیتال کادنا روند پرنوسانی داشت. قیمت این رمزارز در 15 دسامبر 2021 به 1982 دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای این رمزارز است. در زمان نوشتن این مطلب قیمت این رمزارز حدود 0.90 دلار که تقریبا 99 درصد کمتر از بالاترین قیمت ثبت شده است.

حداکثر عرضه این رمزارز 1 میلیارد توکن است و این مقدار باید توسط ماینرهای استخراج شود. حدود 100 سال طول می‌کشد که تمام این توکن‌ها توسط ماینرها استخراج شوند. تقاضا بالا برای این رمزارز باعث شده قیمت آن در برهه‌ای از زمان افزایش چشمگیری داشته باشد.

نکته قابل توجه در مورد ارز کادنا این است که این ارز دیجیتال در سال 2021 پرسودترین رمزارز بین ارزهای دیجیتال قابل استخراج بود.

پیش‌بینی روند قیمت کادنا

برای پیش‌بینی روند قیمت کادنا باید هم از تحلیل تکنیکال و هم فاندامنتال استفاده کنید. گاهی اوقات براساس روند نمودارها پیش‌بینی می‌شود که قیمت یک ارز در آینده صعودی است. اما یک خبر منفی باعث کاهش قیمت می‌شود مانند خبر سقوط صرافی ‌FTX که باعث شده کل بازار کریپتوکارنسی نزولی شود.

البته علاوه بر عوامل کلان، موارد دیگری نیز در تعیین قیمت ارز دیجیتال کادنا نقش دارند. به عنوان مثال افزایش استفاده کاربران از پلتفرم کادنا برای اجرا قراردادهای هوشمند باعث افزایش قیمت این رمزارز می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید و سرمایه‌گذاری دارید باید تمام عوامل موجود را بررسی کنید.

ارز دیجیتال کادنا را کجا نگهداری کنیم؟

امکان نگهداری رمزارز کادنا هم در کیف پول‌های سرد و هم گرم وجود دارد. کیف پول‌های گرم امنیت کمتری دارند اما رایگان هستند. کیف پول Zelcore یک گزینه مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال کادنا است. این کیف پول در دو نسخه دسکتاپ و اندروید ارائه شده است.

کیف پول سرد لجر و ترزور نیز گزینه‌های مناسبی هستند. امنیت این دو کیف پول بسیار بالا است اما برای استفاده از آن‌های باید هزینه بپردازید.

از کجا ارز دیجیتال کادنا بخریم؟

تنها راه برای خرید ارز دیجیتال کادنا صرافی‌های آنلاین هستند. معامله‌گران هم از طریق صرافی‌های ایرانی و هم بین‌المللی می‌توانند این رمزارز بخرند. البته بهتر است از صرافی‌های معتبر ایرانی خریداری کنید. زیرا صرافی‌های بین‌المللی به خاطر تحریم‌ها به کاربران ایرانی اجازه معاملات در صرافی خود نمی‌دهند. این صرافی‌ها به صورت مداوم آدرس اینترنتی کاربران خود را بررسی می‌کنند و اگر مشخص شود کاربری از ایران به این صرافی‌ها متصل شده است، حساب کاربری او را مسدود و دارایی‌هایش را فریز می‌کنند.

علاوه بر آدرس اینترنتی، صرافی‌های بین‌المللی حساب برداشت تتر را نیز برای تشخیص اینکه کاربر از ایران هست یا نه بررسی می‌کنند. یکی روش دور زدن تحریم تتر این است که از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید که به صورت دوره‌ای آدرس برداشت را تغییر می‌دهند. برای خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی لازم است که ابتدا در صرافی‌های ایرانی تومان را به تتر تبدیل کنید.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب به بررسی پروژه کادنا که یکی از خلاقانه‌ترین پروژه‌های بلاک چین در چند ساله گذشته است پرداختیم. توسعه‌دهندگان کادنا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جدید و ابتکارات خاص توانستند یکی از مشکلات بزرگ صنعت کریپتو یعنی مقیاس‌پذیری را برطرف سازند. توسعه‌دهندگان این پروژه پیش‌بینی کردند که با افزایش زنجیره‌ها به 100 سرعت تایید تراکنش‌ها در ثانیه را به 1000 برسانند. افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌تواند باعث افزایش قیمت رمزارز کادنا در سال‌های آینده شود و این ارز دیجیتال را به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و استخراج تبدیل کند.

 

 

 

 

پیشخوان روزنامه های ایران
پیشخوان روزنامه های ایران