علائم اوتیسم و راه درمان آن

تا کنون هیچ آزمایش پزشکی مانند آزمایش خون، تصویر برداری، و... در تشخیص اختلال اتیسم شناخته نشده است و متخصصان و درمانگران برای تشخیص این اختلال، به رفتارها و سیر پیشرفت کودک بر اساس استاندارد های موجود توجه می‌ کنند. اتیسم را می‌ توان در ۱۸ ماهگی و گاهی در سنین پایین‌ تر نیز تشخیص داد اما تشخیص قطعی در سن ۲ سالگی و توسط متخصص و یا درمانگر آشنا به غربال و تشخیص اتیسم اتفاق خواهد افتاد.با این حال در مواردی ممکن است این اختلال تا سنین مدرسه تشخیص داده نشود و این تاخیر می‌ تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای کودک به همراه داشته باشد.

علائم واضح اوتیسم

ژن نقش مهمی را در بروز اختلال اتیسم ایفا می‌ کند تا جایی که میزان ارثی بودن اختلال اتیسم ۸۰ درصد تخمین زده شده است. این به آن معناست که اگر یکی از دوقلو های همسان مبتلا به اتیسم باشد، احتمال ابتلای دیگری به اوتیسم ۸۰ درصد خواهد بود. این احتمال در دوقلو های ناهمسان که نیمی از دی ان ای بین آن ها مشترک است به ۴۰ درصد می رسد.

 طبق تحقیقات انجام شده امروزه می دانیم که دوز خاصی از ژن با بروز اوتیسم در ارتباط است.البته صد ها ژن می توانند در بروز این اختلال نقش داشته باشند. ممکن است تفاوت های ژنتیکی از طریق والدین به کودک به ارث برسند یا به صورت خود به خودی در اسپرم و تخمک یا در نطفه رخ دهند.

غالبا کسانی در معرض خطر در نظر گرفته می‌ شوند که خویشاوندان درجه یک مبتلا به اوتیسم داشته باشند.

 به هر روی هیچ وقت نمی توان احتمال دقیق بروز این اختلال را مشخص کرد. همچنین داشتن خطر ژنتیکی ابتلا به اوتیسم لزوما به معنای احتمال صد درصدی مبتلا شدن فرد نیست.

به صورت کلی روند اجرای گفتار درمانی آنلاین می تواند تحت تاثیر یک سری عوامل و فاکتور های خاص تغییر پیدا کند. بازه سنی فردی که به دنبال این روش درمانی است و شرایط گفتار درمانی را می توان به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر روی این مسئله شناسایی کرد. به خاطر داشته باشید که این روش درمانی، بهترین راه در جهت کنترل اختلال های گفتاری به حساب می آید که می تواند با مزایای زیادی همراه باشد. از آنجایی که روش های گفتار درمانی به صورت اصولی طراحی شده و در اختیار کاربران قرار می گیرند، توجه به اجرای اصولی آنها اهمیت زیادی دارد. افرادی که در این زمینه تخصص زیادی دارند، گفتار درمانگر نام داشته و می توانند به صوت کلی سلامت گفتاری افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند.

روش های گفتار درمانی می توانند شامل موارد مختلفی باشند. به صورت کلی بسته به اختلالی که شما با آن مواجه شده اید، پروسه گفتار درمانی هم تغییر پیدا می کند. هر کدام از این اختلال ها، به نحوی خاص پروسه ای که گفتار درمانگر باید آن را طی کند تحت تاثیر خود قرار می دهند. ولی به صورت کلی این پروسه چند مرحله خاص دارد. اولین مرحله مربوط به عیب یابی می باشد. در این مرحله گفتار درمانگر باید اختلال های بدنی را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. در مرحله بعد، افراد باید برای تمرینات مخصوص آموزش ببینند. در صورتی که کودکان به گفتار درمانی نیاز داشته باشند، معمولا والدین آموزش خواهند دید. مرحله بعدی مربوط به تمرینات و حل اختلال می باشد. توجه داشته باشید که همه این مراحل اهمیت زیادی داشته و به صورت مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیر گذار خواهند بود. پس شما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

کاردرمانی کودکان اوتیسم نیازمند درمانهای مختلف شناختی، رفتاری و حرکتی است. ارزیابی صورت گرفته باعث تنظیم یک برنامه روزانه برای هر یک از روشهای درمانی زیر میشود:

  • های جسمی و حرکتی: مانند حفظ تعادل را میتوان نام برد.
  • گفتار درمانی: اختلالات گفتاری را برطرف کرده و قدرت تکلم را تقویت میکند.
  • آموزش مهارتهای شخصی: فعالیت روزانه مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن و... را شامل میشود.
  • رفتار درمانی: کاهش رفتارهای تکراری، آسیب رساندن به خود و افزایش مهارتهای حرکتی ریز و درشت توسط بازی را دربرمیگیرد.
  • آموزش مهارت اجتماعی: یکی از مشکلات اصلی کودکان اوتیسمی است. تقویت ارتباط بین فردی، تماس چهره به چهره بین همسالان و افراد دیگر را میتوان نام برد.
  • بازی درمانی: کاردرمانگر به عنوان روش اصلی از آن استفاده میکند. بازی لگو(آجر) بازیهای تقلیدی و پرتحرک با الگوی خاص را میتوان نام برد. استفاده از ترامپولین، تاب، دوچرخه سواری و تمرینات متعدد راه رفتن برای حفظ تعادل را شامل میشود.
  • درمان یکپارچگی حسی: از هر 10 کودک اوتیسمی 8 نفر این مشکل را دارند. نمیتوانند اطلاعات حسی مختلف را پردازش، فیلتر و انتخاب کنند. عدم تعادل و عدم درک موقعیت بدن در فضا و... شامل این مورد است. انواع محرکهای حسی، مانند شنیداری، بویایی و... جزو این روش درمانی هستند. همچنین ماساژ عمقی عضلات، فشار دادن زانوها، پوشیدن جلیقه وزنی و... را میتوان نام برد.

 

 

پیشخوان روزنامه های ایران
پیشخوان روزنامه های ایران